måndag 24 mars 2014

Blomstermarknaden på Columbia Road, del 1


Igar var det Peters fodelsedag och vi borjade firandet med att aka till den fantastiska blomstermarknaden pa Columbia Road for att kopa blommor, leta vintageprylar och gotta oss i allmanhet.


Colombia Road ar en Viktoriansk affarsgata som ligger i East End. Marknaden har anor sedan 1869 och de flesta saljarna ar cockneys som har jobbat som blomsterforsaljare i generationer. Forsta gangen jag besokte marknaden blev jag lite chockad over det totalt ovantade spraket som anvands for att kranga blomstren, men nu har jag lart mig att det ar en del av showen. Cockneygubbarna star namligen och vralar ut vad de har till forsaljning och forsoker gora det genom underfundiga one-liners, garna med anspelning pa sex: "Get your large orchids here. Come on Miss - don't you want a large one?" eller
"The best lilies in town - only a fiver a bunch - grown in BUCKINGHAM PALACE!!!"


Markanden ar oppen varje Sondag aret runt i regn och rusk och priserna ar laga. Tank dock pa att Columbia Road ar under resten av veckan bara ett vanligt bostadsomrade och det ar endast pa sondagarna som den lilla gatan lever upp. Aven smagatorna i anslutning till Columbia Road far nytt liv pa sondagarna och man hittar sma cafeer, gallerier, gulliga butiker, matforsaljare och vintagestand i mangder dar.


Manga av affarerna runt Columbia Road saljer dekorativa, mindre tradgardsprylar och aven om priserna ar forhallandevis hoga sa kan du hitta ovanliga saker att dekorera din tappa med.


Priserna pa blommorna ar verkligen humana - ett stor knippe med parfymerade vita liljor for £5. Jag koper alltid tva!


I Sverige har vi ju bara hyacinter till jul, men i England saljer man dem som snittblommor - se till hoger pa bilden. Ibland koper jag ett knippe och staller pa mitt sminkbord. Ser snyggt ut och luktar himmelskt!


Dagens fangst blev ett stort knippe eukalyptus och en liten bukett med vita Ranunkler, som ar min favoritblomma just nu. Vad for blommer ger dig bast feeling?

XXX

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar