tisdag 29 april 2014

Routemaster-Romantik


Ingenting förenar oss Londonbor som ett rejält snöfall. Hela staden star stilla om det faller mer an 5 cm sno, bussarna och tunnelbanan slutar ga och normalt folk stannar hemma fran jobbet (efter ett snöfall i februari forra aret stannade FEM MILJONER människor hemma fran jobbet). De som trots allt vagar sig ut pa gatorna ler forstaende mot varandra, främlingar önskar varandra en god morgon, och lyfter till och med pa hatten dar de pulsar fram pa de vita trottoarerna, som tvättats rena fran gårdagens synder. Det ar nästan sa man börjar tro att det finns hopp for mänskligheten, trots allt.

Fast det gor det inte, och beviset pa det ar motpolen till "sno-dagen". Den heter tunnelbanestrejkdagen och kan sla till nar du allra minst anar det. Som idag till exempel. Trottoarerna kokar och bubblar av upploppstamning och en obehaglig känsla av att apokalypsen ar nara infinner sig sa fort man gar utanfor dorren. Ingen gar saker nar bussen kor fram for att slappa pa folk och ve den som inte far upp busskortet snabbt nog, eller den som halt och lytt stoppar upp kon for att ta sig in i bussen. Det ar den starkaste som gar levande ur striden och du vill inte vara turist i London en dag som denna!


En bra grej finns det dock med tunnelbanestrejken, och det ar att alla extrafordon som staden kan upplata satts in i trafik, och overallt pa gatorna kan du beskada de vackra gamla "Routemaster"-bussarna som åter far tjäna Londonborna. Jag blir alltid sa glad av att se de gamla trotjanarna och tog massor av foton i Islington idag, dar de stod uppradade langs trottoarerna.



Om du, liksom jag älskar de gamla roda bussnara och ar intresserad av Londons transporthistoria (det borde du vara - den ar verkligen hur intressant som helst) sa tycker jag att du ska besöka  London Transport Museum nasta gang du far chansen. Museet ligger centralt i Covent Garden och ar fullproppat av gamla hästdragna bussar - sa kallade "Omni-bussar", hästdragna sparvagnar, de allra forsta motorbussarna och dubbeldäckarna, men aven hela viktorianska tågvagnar med forsta, andra och tredjeklasskupéer, gamla tunnelbanevagnar och allt annat som kan tankas ha att gora med Londons transporthistoria.


Pa museet finns aven manga interaktiva utställningar, vissa permanenta och andra som byts ut under aret. Sist vi var dar handlade en av utställningarna om hur tunnelbanan anvandes under forsta och andra varldskrigen och hur Londons bussar fraktade och hamtade hem soldater fran kriget - mycket rorande och intressant. 






Vill du aka en riktig gammal routmaster genom de centrala delarna av London kan jag beratta att vissa av bussarna i linje 9  - som stannar vid Hyde Park Corner till exempel - erbjuder just detta. Du aker med ditt vanliga buss och tunnelbannekort, eller betalar kontant. Undvik att aka pa varma sommardagar dock - luftkonditioneringen ar obefintlig och svettas-som-en-gris-faktorn ar overhangande.


Nu ska jag ta en lang dusch - efter sammanlagt fyra timmar pa olika bussar ihoptrangd med stressade framlingar kan det behovas. Dessutom maste jag förbereda mig inför morgondagen, som inte ser ut att bli battre an idag - strejken varar namligen i dagarna tre (naja, tva och en tredjedel for att vara exakt..)

XXX


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar