söndag 13 april 2014

Sminkbordet


Jag alskar varat lilla hus som har manga vinklar och vrar och nagot som verkligen fick mig pa fall nar vi var pa husjakt var den lilla alkoven intill sovrummet som jag nu har gjort till mitt sminkrum. Harinne star det engelsktillverkade sminkbordet fran 60-talet som ar en av mina favoritmobler. Jag kopte det for sju ar sedan i en retrobutik pa Carnaby Street for ca 4000 kronor. Inte ett direkt fynd, men inte heller nagot overpris. Sana har "vanity tables" ar forhallandevis vanliga i England och pa e-bay kan man hitta ganska manga av dem for liknande priser. Tapeten kommer fran Cath Kidston och heter "Birds and Roses" och kostar runt 300 kronor per rulle.


Pa sminkbordet trangs manga av mina absoluta loppis och vintagefavoriter - vi tittar narmare pa dem!


Den har lilla asnan far ha tops i sin vagn - han liknar Elvis lite med sin quiff. Jag kopte honom fran
I Heart Vintage  som ar inkopare for Cath Kidston och som jag lart kanna genom markanden jag saljer pa.


Det har ar ett amerikanskt ebay-fynd - en pudel fran 50-talet.som vaktar mina lappstift.


Min mormors parlhalsband ligger i en ask for just parlhalsband. Fran 30-talet och inkopt for ett par pund pa Camden Market. 


Katten vaktar min viktorianska guldring med akta sten och parlor som jag fatt av min egen juvelerare och basta van Nadia. Ser ni att katten har "riktiga" morrhar?


Den har lilla fagelfamiljen var ett fynd for bara 20 kronor pa den arliga veteranmarknaden i Annaboda utanfor Orebro.


Ni som last mina tidigare blogginlagg har nog forstatt att jag har en forkarlek for dessa kakfat i mjolkglas fran Amerikanska familjeforetaget Mosser. Detta kakfat far dock agera smyckesfat! Klockan i mitten har jag fatt av Nadia. Den ar fran 30-talet, befattad med macrasiter och i fungerande skick efter en restaurering. Det andra klockarmbandet ar gjort av flera sma ur och jag kopte det pa Brooklyn Flea Market i New York i vintras.


Parfymen ar fran den Engelska parfymtillverkaren Penhaligons. Lekklossarna med katter ar nytillverkade men bilderna pa dem ar malade av den viktorianska sinnessjuka konstnaren Louis Wain som i princip bara malade katter.


Pudelkrukan ar amerikanskt 50-tal fran porslinstillverkaren Royal Copley och ar aven den ett e-bayfynd. Vanligtvis ar det inte riktigt sa har stadat och snyggt - det brukar vara en riktig krigszon efter att jag har fixat haret och bytt klader framfor spegeln tio ganger - da kan det se ut sahar:


XXX

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar