torsdag 9 oktober 2014

Skäggiga Damen och andra udda Londontyper

Ska man bo i London är det ingen ide att vara äckelmagad. När jag var nyinflyttad kräktes jag nästan så fort vi gick utanför dörren, vilket faktiskt inte alltid berodde på att jag var bakis, utan för att trottoarerna alltid är kantade av diverse snusk och skit och jag stod inte ut att konfronteras med det. Nu för tiden hoppar jag dock lättjefullt fram över pölar av kräks, väjer som en rallyförare för hundbajs och vet instinktivt vilka av de smalaste, mest illaluktande gränderna i SOHO som jag bör undvika. Jag skulle faktiskt kunna skriva en kort roman om allt jag sett på Londons trottoarer, men jag ska låta er läsare vila i okunskapens fridfulla vagga i det här fallet. Låt mig bara säga att det finns lika mycket snusk som det finns folk i den här staden.

Och så finns det galningar. Otaliga och hänsynslösa brigader av spritt språngande, rykande färska, polerade, rutinerade och totalt helvrängda människor som är beredda att kasta sig över dig så fort du sticker ut näsan. För den vanlige turisten kanske dessa människor faller utanför synfältet, men om du är en freak magnet, såsom jag är, så går det inte att undvika dem. De kan lukta sig till mig, och jag låter mig luras av dem under en bråkdel av en sekund - tillräcklig länge för att de ska hinna slå klorna i mig. De kommer från ingenstans och anfaller snabbt och lätt.

Som kvinnan utanför mitt jobb för några år sedan. Hon var i 50-årsåldern och välklädd med en fin frisyr. Hon såg trevlig ut på det hela taget. Jag strosade förbi henne med barnvagnen och hon sa något åt mig och jag stannade till för att se vad hon ville. Sakta lyfte hon handen och pekade på mig, medans hon med gäll röst SKREK om och om igen:

YOU ARE A NINNY. A NINNY WITH A LALA. NINNY NINNY NINNY LALALALALALA

(En ninny är en lättlurad person. En lala... nja - det är öppet för tolkningar, men jag har mina aningar om vad galningen menade)

I lördags på markanden kom en kvinna med väldigt lockigt hår och röda glasögonbågar fram och frågade min mamma om vi sett en kvinna med lockigt hår och röda glasögon. Mamma sa nej, men kvinnan gav sig inte. HADE vi inte sett någon med jättekrulligt håt och RÖDA glasögon som sålde smycken. Det var inte förrän vi kom hem på kvällen som vi förstod att kvinnan letade efter sig själv.

Och idag var det dags igen. Jag gick med barnvagnen genom ett lugnt bostadsområde på väg till bussen. På trottoaren stod en vithårig kvinna i morgonrock och tofflor och höll ut et glas framför sig, som tiggarna på gatan ungefär. Jag kunde inte låta bli att titta på henne, eftersom jag genom det vita, halvlånga håret tyckte mig ana något väldigt annorlunda. Något som jag inte sett på en dam i 70-årsåldern förut. Förutom en iögonfallande blödande sårskorpa på hakan så hade hon - ta mig tusan - skepparkrans. Jag säger det igen: SKEPPARKRANS. För er som aldrig hört ordet förut ska jag förtydliga. En skepparkrans är ett ansat skägg som går från öra till öra, men utan mustasch. Och det hade alltså damen. Inte ett falskt lösskägg eller så, Nej, ÄKTA ansiktsbehåring snackar vi nu! Kvinnan märkte att hon fångat mitt intresse och sträckte fram glaset medan hon sa: Jag vill inte ha några pengar - jag vill bara fråga dig något. Jag frågade vad hon ville, och hon mumlade med låg röst något jag inte uppfattade. Jag bad henne tala högre, och hörde till slut:

Har du katt. Eller hund. Eller katt kanske?

Glad att kunna svara jakande på frågan sa jag att jag har katt, medans jag försökte låta bli att stirra på skepparkransen och den blödande sårskorpan.

Jo, du förstår - det är några på den här gatan som har katt. Låter du din katt gå ut?

Ja..

Jaha. Då ska jag berätta för dig att det är faktiskt FLERA STYCKEN katter som får gå ut på den här gatan. MASSOR!!!

Och där bröt jag med orden: Jag bor inte på den hör gatan. Kvinnan med skepparkransen verkade nöjd och jag skyndade därifrån. 

11 kommentarer:

  1. Men Betty lilla!!! Det är nu inte dags att gör kvinnliga med lite ovardagliga hormonläge till groteska varelser! Jag vet, att somliga kvinnor ha starkare ansiktshår. Oftast rakar de sig, för att omvärlden ska stirra på de eller göra angrepp, skratta eller skriva tvigelaktika inlägg i bloggar för den delen... Få står på sig och låta bli med rakningen, har sett en yngre kvinna som gjorde musik med en grupp någonstans och jag beundrade hennes modighet. Kanske har kvinnan du skriver om något slags psykiska problem. Men absurd är det inte, om hon har skepparkrans eller någon slags skägg.
    Annars tycker jag om din blogg, men här borde du informera dig lite mer noggrant.
    Bendte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bendte. För det första tycker jag att du ska låta bli att knäppa andra på näsan när du inte själv kan hålla dig till spelets regler - du borde ju ha lärt dig vid det här laget att man inte börjar en respektfull konversation med att förminska någon till "Lilla". Jag har inte gjort kvinnor med ansiktsbehåring till groteska varelser genom att skriva att jag träffade en galen kvinna med skepparkrans. Kvinnor är välkomna att odla så mycket ansiktshår de vill, men stoppar de mig på trottoaren iförda morgonrock, med blödande haka och frågandes om jag har katt kommer jag skriva om det. Vad du anser vara tvivelaktigt med mitt inlägg vet jag inte, eftersom jag alltid skriver ärligt och utan påhitt. Jag har inte använt ordet absurd - det var du som gjorde den tolkningen! MVH 35 år, inte Liten och full av historier som jag tänker dela med mig av, oavsett om Bendte vill läsa dem eller inte!

      Radera
  2. Hej Betty, jag har nog förstått att du ville beskriva alla sorters människors konstiga beteenden emot dig. Ändå tycker jag att en ska vara varsamt. Jag ska i alla fall orsäkta mig, om jag har inlett konversationen på ett ohövligt sätt - svenska språket är i övrigt inte mitt modersmål och jag lever inte även i Skandinavien. Då har jag alltså misstolkad användningen av ordet "lilla". - Bortsett ifrån detta tycker jag, att den som ger sig ut i publiken borde tåla lite kritik också.
    Mvh Bendte, 39 år och inte heller småvuxen.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte iaf inte att det var konstigt att du skrev att kvinnan hade skepparkrans. Det gjorde bara historien mera "levade". Man fick upp en bild framför sig med dig med barnvagnen och en kvinna med skepparkrans. För mig var det lika naturligt att läsa om "skepparkrans" som om du skulle ha skrivit att hon hade "en vit koftan på sig".
    Kram Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Camilla - det var precis så jag ville att inlägget skulle uppfattas - inte som om jag tycker kvinnor med ansiktshår är äckliga. Du e bäst :) Kram

      Radera
    2. Då har jag nog felinterpreterat överskriften "Skäggiga Damen och andra udda Londontyper". ...
      Bendte

      Radera
  4. Lite udda är det väl iaf att en kvinna har skepparkrans? Eller...?
    Du är bäst TRS!
    Kram U

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan man väl få tycka, eller? Kram tebax U :)

      Radera
  5. Har precis hittat hit (till din Blogg) och bara ÄLSKAR ditt sätt att skriva, ditt sätt att se på Världen... Å *gillade STARKT* detta inlägg om Udda London-Typer!!!
    Angående Hen som nödvändigtvis skulle försöka knäppa Dig på näsan... SÅ DUMT!!! Och liksom *Småttigt*!!! Kanske ligger det avundsjuka bakom..?? Hen kanske OCKSÄ vill bo i London, skriva *Härliga* Blogg-inlägg o baka fantastiska Bakverk..??
    Som Jim Morrisson sjöng - People are STRANGE!!
    Din Blogg är UNDERBAR & SO ARE YOU!!!
    Just keep on Going!!!
    Massor av Kärlek. Du är Fantastisk <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Åh vad glad jag blev av dina fina kommentarer - jag har gått tillbaka och läst dem flera gånger för att peppa mig själv. Har legat på latsidan med bloggen den senaste månaden, men är på väg tillbaka nu och din feedback hjälper mig definitivt på traven :) X

      Radera
  6. Va bra att jag kunde ge Dig lite Pepp!!
    Du *ger Själv* en himla massa - genom din Blogg... kanske utan att vara medveten om det... just genom att Vara Du.
    Det finns många Bloggare i Blogg-Djungeln därute (även jag) och alla Bloggar blir man inte glad av, eller engagerad i... Men *din* är en Sån.
    Och youtube-a "Just keep on going" med Charlie Thompson... Så tänker du att jag - ett Anonymt Blogg-Fan - spelar den **För Dig** närhelst du känner dig ledsen, liten å låg...
    Å Du. Det Är OKAY att känna sig just SÅ.
    Men det kan också vara fint att nån vill muntra upp en. Hämta en sorts raggsockor-uppvärmda-på-elementet... fast för Själen.
    Kram <3

    SvaraRadera