måndag 17 mars 2014

Brownies med hasselnötter och vit choklad




Ibland snoar jag totalt in pa att framstalla det ultimata receptet pa en matratt. Under de senaste aren har jag experimenterat mycket (och jag menar MYCKET) med att ta fram den perfekta tomatsasen och de allra basta popcornen. Det som gackat mer an nagot annat - ungefar som en retlig lillebror eller ett kli pa ryggen precis utom rackhall - ar iden om den perfekta Brownien. Jag har orakneliga ganger bakat, atit, slangt, gett bort och bakat brownies igen, alltid med ett uns av missnoje som resulatat. Sa en dag for tre veckor sedan stod jag och tjuvlaste ett matlagningsmagasin i affaren och hittade Receptet med stort R. Jag tog fram min smartphone och fotade av receptet (hett tips!!) och skyndade mig hem for att borja baka. Resultatet var den mest perfekt avvagda och halvkladdiga brownien nagonsin. Jag gjorde nagra platar och salde i mitt marknadsstand och flera kunder kom tillbaka for att saga att det var den basta brownien de nagonsin provat. Jag tankte att kanske nagon annan browniefantast skulle kunna fa nytta av receptet, sa har kommer det. Jag rekomenderar att man anvander en avlang form med los botten, ca 35 x 11 cm. Receptet kan enkelt dubblas.



Ingredienser

100 gram smor
100 gram mork chocklad (helst 70%)
70 gram ljust muscavadosocker
60 gram strosocker
65 gram mjol
1 tsk akta vaniljessens
1 msk kakao
1/2 tsk salt
2 stora agg fran frigaende honor
60 gram vit choklad
60 gram hasselnotter

Steg 1. Satt ugnen pa 170 grader. Hacka den vita chokladen mycket grovt och stall at sidan. Rosta hasselnotterna i en torr panna pa hog varme. Skaka pannan med jamna mellanrum sa notterna inte branns. Nar du ser att skalet borja lossna pa notterna ar de fardiga. Hall dem pa en ren kokshandduk och lat dem svalna nagra minuter, sedan virar du handuken runt notterna och gnuggar tills skalet lossnat. Det ser ut ungefar sa har:


Steg 2. Bryt den morka chokladen i mindre bitar och lagg tillsammans med smoret i en liten kastrull och smalt pa medelvarm platta under omrorning. Tag bort fran varmen nar blandningen ar helt slat. Tank pa att choklad ar varmekansligt och blir blandningen for varm sa hardnar chokladen och du far borja om fran borjan.


Steg 3. Vispa socker, agg, salt och vanilj med elvisp eller i koksmixer tills volymen har dubblats och massan ar ljust kolafargad och skummig. Tillsatt kakaon och blanda i den avsvalnade chokladen och tillsatt sedan mjol och ror snabbt ihop for hand tills du har en jamn smet. Tillsatt till sist hasselnotterna och den vita chokladen och hall upp i en form kladd med bakplatspapper. 


Steg 4. Graddningen - det mest kritiska skedet i brownietillverkning. Baka i 15 till 20 minuter. Kakan ska vara dallrig i mitten men ha stelnat lite mot kanterna. Den fortsatter att lagas efter att du tagit ut den ur ugnen och nar den har svalnat kommer den ha den perfekta konsistensen. Ett tips om du ar osaker pa att brownien ar klar ar att kolla med med teststicka. Kann pa smeten som fastnar pa stickan - om den kanns slat sa ar den klar, men kan du fortfarande kanna sockerkornen sa behover kakan ett par minuter till. Pudra florsocker over den svalnade kakan och servera garna med en klick gradde till.


Hoppas du kommer gilla det har receptet lika mycket som jag!

XXX



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar