söndag 16 mars 2014

Köksnostalgi - Kitchenalia

Mitt favoritrum att leta prylar till ar koket. Jag ar standigt pa jakt efter nya fynd att inreda med och mer an en gang har Peter trott att han behovt ringa efter ambulans pga att jag borjat hyperventilera over annu ett fantastiskt ovardeligt koksforemal. Ar du en sann vintagevan vet du att jakten aldrig tar slut. Du har sakert lovat dig sjalv mer an en gang att "Nu far det racka - inga mer prylar kommer over troskeln...Den har veckan!" Jag har slutat kampa emot - ser jag nat jag vet att jag inte kan leva utan slar jag till (om priset ar ratt saklart) annars vet jag att jag kommer ga hem och angra mig for all framtid.

Emaljprylar i vackra farger och former ar det som lockar mest i var. Jag tankte att vi kan titta pa ett urval av mina emaljfavoriter, till exempel den har vackra mjolburken i gult och gront - vilken varkansla man far av den, eller hur?


Jag dricker inte kaffe om det inte ar under pistolhot, men den har franska cafetieren i vackra turkosa nyanser var jag bara tvungen att buda hem pa ebay forra veckan.



Mjolsiktare ar valdigt populara i det engelska och amerikanska koket medans vi i Sverige inte anvander dem sarskilt flitigt. Jag har flera stycken av dessa vackra foremal, bland annat en fran 30-talets USA. Den pa bilden ar dock sprillans ny. Jag kunde inte lata bli den nar jag hittade den pa extraprishyllan i affaren for nagra veckor sedan.



Den engelska brodburken var ett fynd som jag kom over for fem ar sedan for en ynka hudralapp. Den ar rostig och skaven vilket inte gor mig ett dugg - jag gillar nar det syns att bruksforemal verkligen har anvants. 


Nu ska jag baka brownies med hasselnotter och vit choklad - recept kommer i nasta inlagg! 

XXX





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar