lördag 24 maj 2014

Motellskyltar i Nevada


Jag älskar USA! Som vilken tankande europé som helst vet jag att jag aldrig skulle vilja bo dar - de sociala skillnaderna ar enorma och politiken, vapenlagarna, fängelserna, dödsstraffet, sjukvården och 1000 grejer till ar under all kritik. Det ar dock svart att lata bli att älska det nar du verkligen upplevt landet en gang.


Forsta gången jag akte till USA var pa en familjesemester nar jag var 12. Detta var alldeles i början av 90-talet, da världen tedde sig otroligt stor och USA och amerikansk kultur var idealet for oss som växt upp i 80-talets Sverige. Mamma överraskade oss alla - hon hade i hemlighet sparat pengar under flera ars tid for att vi skulle kunna aka pa vart livs resa och se allt som vi bara sett pa TV innan. En manad var vi borta och korde fran Florida till Texas och tillbaka till Florida igen. Vi besökte Disneyworld och Elvis' Graceland och farmen South Fork fran TV-serien Dallas. Vi hade en ganska liten budget och tog oss fram sa billigt som möjligt. Varje kvall checkade vi in pa något motell med swimmingpool langs vagen, dar vi kunde bada och leka efter en lang dag i bilen. Vi fick se det "riktiga" USA pa detta satt och jag lärde mig mycket pa den resan. Segregationen i södern mellan vita och svarta var väldigt påtaglig (och ar det an) och vi träffade manga människor som levde i fattigdom. En gang nar vi bodde pa ett motell i ett fattigt område var det skottlossning precis utanfor var dorr. Mina stackars foraldrar var såklart livradda, men jag minns att jag tyckte att det var väldigt spännande.


Jag ar helt USA-skadad och ser en vecka i Spanien som ren tortyr - det finns liksom ingenting att gora pa en solsemester och det börjar klia i hela kroppen om jag maste ligga mer an en timme pa en sandstrand. Nej, jag byter vilken semester som helst mot en oandlig motorväg, en plånbok full med $$$ och en bla horisont i det förlovade landet. USA ar häftigt och det finns alltid något kul att stanna och titta pa langs vagen - sma museum, historiska platser med spännande berättelser om cowboyer, indianer och förbrytare. Amerikanerna ar mycket bra pa att saluföra sig och gora det basta av vad de har och deras företagsamhet ar avundsvärd.


Bilderna i den har posten ar tagna i Nevada nar jag och Peter var i Las Vegas forra aret. Vi hyr alltid en bil nar vi ar dar och tar en liten road trip förbi Hooverdammen, ut i öknen och till de sma dammiga staderna som ligger utspridda langs vagen. Ljuset ar sa otroligt vackert dar - hoga molnfria skyar med de karaktäristiska bergen i horisonten. Naturen ar kal, ren och vacker och kanns oandlig. Jag blev alldeles överväldigad en dag nar vi korde genom öknen - plötsligt kandes den vanliga världen sa långt borta och naturen och rymden sa nara att jag var tvungen att kippa efter andan och fick tarar i ögonen. Titta pa det fantastiska bla ljuset som ligger som ett dis over bergen som ar början pa Grand Canyon.


Den vidunderliga naturen ar fantastisk, men jag älskar bebyggelse lika mycket och langs Route 66 (och manga andra vagar också) finns de snygga gamla restaurangerna, motellen och framfor allt motellskyltarna fran 50-talets glansdagar kvar. Känslan av att man ar med i en road movie forstarks nar man kor in i en liten stad och välkomnas av godingar som dessa:




Boulder ligger i bergen precis utanför Las Vegas. Den lilla pittoreska bergsbyn ar fullproppad av stora antikaffärer, sma restauranger, ett mikrobryggeri och mysiga motell - bland annat El Rancho Boulder, vars skylt ni ser härunder.






Att skriva den har posten har gett mig svar abstinens - jag saknar USA sa anda in i sjalen mycket. Det far bli en stor amerikansk frukost sa snart renoveringen ar klar. Nu ska jag aka till IKEA for att kopa lampor till badrummet. Hoppas ni alla far en fin lördag!

XXX

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar