onsdag 20 augusti 2014

Att äta med ögonen


För några veckor sedan öppnade ett nytt franskt konditori i Islington - Belle Epoque. Vi har gått förbi där varje dag och klängandes pa cafemöblerna dreglat över de snygga bakverken i skyltfönstret. De är vackra, glansiga och pråliga och ser ut att smaka som om gud faders mästerkonditor himself har bakat dom.


Igår kunde jag inte hålla mig längre - jag var tvungen att köpa hem några smakprov. Jag är ju en person som inte kan nöja mig med bara EN av just någonting, så jag slog på stora trumman och köpte tre bakverk. Trois, Three, Tre!


Jag valde med omsorg ut en stor hallonmacaron med en pipett fylld med hallonreduktion, en tarte tatin-bakelse och en petit choux med tre sorters choklad. Kosta vad det kosta ville - (och det gjorde det verkligen -  de vet hur man tar betalt, fransoserna) här skulle minsann festas!


På tunnelbaneresan hem höll jag påsen med det delikata innehållet lika försiktigt som man håller en baby. När jag kom hem fotade jag trion från alla tänkbara vinklar och fantiserade om vilken fin bloggpost som skulle komma utav detta. Glädjen som genererades enbart genom tanken på att få äta de kulinariska mästerverken var i det närmsta rusaktig. Jag bryggde en kanna te och hällde upp i min finaste kopp. Valde ut ett favoritavsnitt från Amerikanska Office, tog på mig min bästa slapparutstyrsel och satte mig tillrätta i soffan. Det var dags! Monty satt bredvid och till och med hans annars så likgiltiga ansiktsuttryck kunde enbart tolkas som förväntansfullt. Han började med sin vanliga rutin att skrapa mig på armen med sin tass för att få uppmärksamhet - Glöm inte bort mig mamma!! 


Efter att vi började äta svartnade allt. Besvikelsen var TOTAL! Smaklöst, för sött, torrt, beskt, och oaptitligt var några av de substantiv Monty fräste ur sig. Jag själv kom mig inte för med något annat än att morra på vägen till soptunnan. Bakelserna var ju inte precis äckliga, men jag har en regel när det kommer till mat och den är: Är det inte gott sa ödsla inte tid och kalorier på att äta det. Vi hade bokstavligen talat blivit snuvade på konfekten och begått det klassiska misstaget att tro att bara för att det ser gott ut kommer det att vara gott. Det är just därför jag alltid delar ut smakprov på mina cupcakes när jag har marknad, så att mina kunder vet att det inte ar skådebröd de köper! Bye Bye Belle Epoque - vår kärleksaffär var kort och fylld med besvikelse och jag kommer inte sakna dig! 


4 kommentarer:

  1. Haha, attans också! Tänk så här: nu slipper du slösa dyra pengar på det stället! ;) För övrigt tycker jag det var en alldeles utmärkt regel att inte ödsla tid på osmaskig mat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis sa Linn - Min planbok visslar av gladje :) X

      Radera
  2. Jo - vi andra kommer inte att begripa att dessa härligheter som syns på fotona inte skulle vara bra... Ser härliga ut! Bendte

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var otroligt vackra - de lurade ju mig liksom :) Jakla fulingar!

      Radera