torsdag 25 september 2014

Koka Kola!


Nu ska ni få ett recept på chokladkola som jag har kunnat utantill sedan jag var åtta år. Receptet kommer från mammas kokbok, och hon berättade nyss för mig att receptet cirkulerade på hennes skola på 60-talet, där alla ungarna kunde det utantill eftersom det var så lätt att komma ihåg. Det är verkligen busenkelt att göra - i alla fall om du har några som helst baskunskaper om hur man kokar kola och knäck - och jag kan nästan garantera att du har alla ingredienser som behövs hemma.

Recept

3 matskedar sirap
3 matskedar socker
3 matskedar smör
3 matskedar mjölk eller grädde
1 matsked kakao

Blanda ned alla ingredienserna i en normalstor kastrull, gärna med tjock botten. Koka upp och sänk sedan värmen till lägsta läget så kolasmeten puttrar fint. Rör med jämna mellanrum.


Efter åtta till tio minuters kokande och rörande kan du göra kulprovet. Du vet själv hur du gillar din kola - seg och mjuk eller knäckig och tuggig. Jag gillar knäckig kola, så jag fortsätter nog att koka i ett par minuter till, nu under konstant omrörning. När du uppnått önskad konsistens kan du antingen hälla ut smeten på ett bakplåtspapper och bre ut den till önskad tjocklek, eller hälla upp den i små portionsformar som jag gjorde idag eftersom jag ska ge bort kolorna i present. Ställ in på kylning i tio minuter och hugg sedan in. Jag slår vad med dig att kolan är slut innan kvällen är det!





6 kommentarer:

  1. Åh, formarna! Finaste jag någonsin sett typ. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kommer från TGR. Var där igår för att se om de hade några mer, men de var borta. Kanske finns de fortfarande i butik i Sverige om du har tur. X

      Radera
  2. Kan du tippsar ett bra webshop, där en kan köpa sådana fina portionsformar? Bor lite på landet och måste beställa allt i nättet... Tacker för en rolig recept! Bendte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag handlar väldigt mycket på ebay. Det är enkelt, säkert och det finns precis ALLT! De flesta säljare skickar till sverige och portot burkar inte alls bli särskilt dyrt. Så - Ebay är mitt bästa tips.

      Radera
  3. jag kom hit genom att söka på bajs! :D

    SvaraRadera