fredag 24 oktober 2014

Bio-tajm: Northern Soul


Jag upptäckte musikstilen Northern Soul för kanske tio år sedan när jag köpte en samlingsvinyl med northern soullåtar på en festival. Northern Soul syftar till den musik och danskultur som uppstod i norra England i slutet på 60-talet. Musiken är amerikansk svart soulmusik från skivbolag som Tamla Motown, men istället för de mest kända Motown-hitsen grävde Northern Soul-kidsen fram obskyra låtar som fram till att de började spelas på dansgolven i Wigan, Manchester och Blackpool varit i princip okända. Gemensamt för sångerna som spelades var att de hade ett snabbt tempo och danstilen som utvecklades var atletisk, för att säga det minsta. När jag var nyinflyttad i London gick vi ofta på 60-talsklubbar och jag minns hur jag blev stående med gapande mun första gången jag såg Northern Soul dansas av en kille i tidstypiska kläder. Det är ganska svårt att beskriva dansstilen - den är väldigt "flytande", men många svåra sprarkar, snurr och hopp, och man dansar den liksom för sig själv på dansgolvet. Här är en video som du kan kolla in om du är nyfiken på hur det såg ut och lät back in the day.


I två år har jag väntat på filmen Northern Soul, och i veckan släpptes den äntligen. Den har blivit mycket hypad och det var svårt att få tag på biljetter eftersom den bara visats på independent-biografer och köerna till biograferna som visat den har ringlat långa. Vi gick på den mysiga biografen Curzon i Soho, där man kunde köpa pints av öl att dricka till popcornen - så mycket bättre än sliskig cola! Filmen var OK, men inte riktigt värd hypen. Storylinen var en ganska förutsägbar historia och dansnumren var inte så bra som jag hoppats, inte heller valet av musik. Men för dig som vill veta mer om kulturen kring Northern Soul-fenomenet är den ändå sevärd, och kostymerna och miljöerna kändes väldigt autentiska och typisk engelska, utan att vara förskönande. En trea!

1 kommentar:

  1. Så lustigt att en av mina engelska kollegor började prata om den här filmen idag och så snubblar jag in här. Undrar om den kommer upp på bio på den här sidan Nordsjön.

    SvaraRadera