onsdag 3 december 2014

På vår gata i stan

Det finns många uteliggare och missbrukare i vårat område som hänger utanför spelbutiken bredvid tunnelbanan. Jag vet inte varför de söker sig hit - det finns inga bra ställen att sova på och vad jag vet finns det inget härbärge i närheten, så antagligen kommer de hit för att få lättare åtkomst till droger.

De flesta hemlösa just där vi bor är yngre män, men ibland dyker det upp kvinnor, och de senaste veckorna har jag sett en tjej utanför tunnelbanan. Idag när jag kom ut från tuben satt hon bredvid en äldre kille som rullade en cigarett. Tjejen hade tagit av sig sin ena sko och jag såg att hennes fot var väldigt svullen. Hon satt framåtlutad och vaggade och verkade inte kontaktbar. Jag ställde mig lite på avstånd för att iaktta dem, och efter ett tag reste sig killen upp och ställde sig lite längre bort. Jag gick fram till honom och frågade vad som hade hänt och om tjejen var OK. Killen var nykter och berättade att tjejen hade stulit något i en affär, varpå ägaren till affären hade jagat henne med bil och kört över foten på henne. Jag frågade honom om det fanns något jag kunde göra, men han sa att hon vägrar åka till sjukhuset av rädsla för att bli arresterad av polisen, och hon kan inte gå. Han berättade vidare att hon är 24 år, hemlös och missbrukare. Killen sa att han var 41 år och bodde på ett stödhem eftersom han nyligen själv varit hemlös, men hade börjat få ordning på sitt liv.  Han verkade rådvill och visste inte vad han skulle göra och frågade mig vad jag tyckte. Jag sa till honom att att ringa efter en ambulans. vad annat kunde jag göra? Jag lovade att komma tillbaka om ett tag och titta till henne.

Jag har haft ett bra liv och jag tänker på vad jag själv gjorde när jag var 24 år; festade,  reste, skvallrade med kompisar, pluggade, var kär och planerade för framtiden. Inte fan fick jag foten överkörd av nåt as till affärsägare. Något sådant trodde jag inte hände mer än på film och jag var fortfarande ett barn på många sätt. 

Killen som jag pratade med sa: She's only 24 - she's a baby for fucks sake.  

Och i Sverige ondgör sig allmänheten över att fattiga människor från trasiga delar av europa sitter utanför den lokala ICA-butiken och skramlar med en kopp.

Perspektiv, gott folk. Perspektiv!


2 kommentarer:

  1. Japp, perspektiv! Man kanske inte kan tro det idag men jag levde på det sättet när jag var i den åldern, inte i London men dock i Stockholm. Det finns många rötägg som inte vanliga Svensson vill tro finns tyvärr :-(

    SvaraRadera
  2. Jaa.
    *PERSPEKTIV*!!!
    Well said!!

    Tänker också på det där Sorgliga i Missbruket... Nojjorna över att Åka fast...Att olika SVIN beter sig som den där Affärs-Innehavaren gjorde..!! Faan va TRAGISKT och liksom HOPPLÖST det är!!! Naturligtvis inte Hopplöst - egentligen. Men *känslan*.
    Kram <3

    SvaraRadera