söndag 30 november 2014

Mitt kitschiga vintagehem i juleskrud! Och en grävling...

Det finns någon i vårt hem som ni hittills inte har mött. Han heter Bertrand och är från Irland. Peter köpte honom på ebay när vi flyttade in i huset, och han är en självklar del av hemmet nu. Till varje jul får han en egen mössa och glitter runt halsen. En del (OK - de flesta) av våra gäster tycker han är lite obehaglig, men jag gillar honom skarpt! Vad tycker ni?


Bertrand har en anka som heter Don Draper vid sin sida, och så här års står även julbocken med i gänget.


Förutom en en total överdos av Bambis i olika former har vi även plockat fram alla julfavoriter och strött ut dem över vardagsrummet. Vi kollar först på vår "mantle piece", där en ljusslinga med julklädda renar hänger.



I New York köpte jag den här gamla lådan som nu står lutad mot väggen i form av en prylhylla.


Den lilla kitschiga julkransen har jag fått av mamma, om jag inte minns fel?


I New York köpte jag även den här fina turkosa lilla granen, som är smyckad med miniversioner av klassiska julgransprydnader i form av ankor och små gunghästar, som även dessa är köpta i USA. Amerikanerna är duktiga på grälla och kitschiga julprydnader och jag har köpt de flesta av mina favoriter runtom Amerikat!




I Clearwater i Florida ligger "världens största jul-affär" och varje gång jag är där så blir jag helt nipprig av alla galet fina julprydnader de säljer. Sist vi var där köpte jag det här vattentornet i form av en snögubbe. Tanken är att man ska köpa alla delar i kollektionen han ingår i, och på så sätt få ihop en hel jul-stad, men så mycket plats hade vi inte i resväskan.


Tomten med sin julklappssäck är dock svensk så det förslår. Han är i väldigt bra skick för att vara så gammal, och mina föräldrar har en precis likadan hemma som jag lekte med när jag var liten.


I fågelburen från Marocko har jag stoppat in en blinkande ljusslinga och prytt med glittrande påfåglar. Funkar finfint istället för gran i år!


På sekretären står julekorren tillsammans med ett par ljusstakar, som ser ut som godiskäppar - och ja - självklart är de från USA.



En liten julgransprydnad i form av ett kakfat med cupcakes är en present från mamma. I bakgrunden Peters obligatoriska "christmas rat". Han tycker det är så charmigt med svenska julbockar och annat pynt i halm, och det är inte jul utan christmas rat.



Vår blinda katt ligger mest ihopsnurrad på soffan hela dagarna, och idag använde jag honom som stöd för de julgransprydnader som i år inte hittat någon plats, men som ändå förtjänar ett nämnas. Vi började för några år sedan att samla konstiga prydnader i form av udda djur. Både snigeln och bläckfisken känns ganska otippade som julgransdekorationer, medans den lilla seglarbjörnen känns extremt "camp" och flamingon med tomtehatt kommer inte långt efter.


Ballerinan inne i sin snöglob är en liten favorit. Hon har fått en egen plats på en glaspiedestal.


Nu börjar nedräkningen. Om 21 dagar är jag hemma på Svensk mark igen. Jag ser i år fram emot att få äta minst ett kilo svensk julmarsipan och hoppas att träffa alla mina gamla vänner och min familj igen. Julen är helt klart den bästa högtiden på året för mig, och den känns ännu mer speciell när man bor utomlands. Här i England är affärerna bra på att marknadsföra julen och själva vägen mot jul är härlig, men ingen firar julen lika bra som vi Svenskar. Den 24e är en helt vanlig dag, och de gånger jag har varit i Englad över julen har den 24 kännts enormt vemodigt för mig. Den 25e stannar dock hela landet och paketen delas ut på morgonen. Sedan är det dags för julmiddag, och då äter man i princip samma söndagsstek som man äter varje vecka,  med enda skillanden att att man har tranbärssås till den på julen. Nej, tacka vet jag ett vegetarisk julbord med potatisgratäng, vego-köttbullar och vegoskinka, och mammas hembakade bröd med julmust i! Knäck! Gröt och Kalle Anka klockan tre. Julklappar på eftermiddagen! Hurra!!!!

17 kommentarer:

  1. Men ÅH så fint. BAMBI-LJUSSLINGAN ÄR KANSKE DET BÄSTA NÅGONSIN. Kan inte jag få flytta in hos er resten av julen?? Kan bo i en (rätt stor) byrålåda eller nått!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet - jag höll på att DÖ när jag hittade den i en affär i Camden för några år sedan. Älskar den :D
      Och Ja . självklart får du flytta in hos oss. Du kan få bo mitt i allt krimskarms i vardagsrummet! XXX

      Radera
  2. Japp...kransen har du fått av mig & nu vill jag nog ha tillbaka den =)

    SvaraRadera
  3. Heeej! Hittade hit via Besökstoppen och det var tur det för jag tycker du har en jättemysig blogg. Och vilket häftigt hem. Vi ses igen!
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna. Kul att du gillar min blogg och tack för att du kommenterade - jag älskar att höra från nya läsare! Ha det fint :D X

      Radera
  4. Hej och gomorron! Hittade dig via Besökstoppen och lucköppning.
    Så mycket jul hos dig, fint!
    Kram, Gerd ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gerd. Vad kul att du har hittat hit - blev väldigt överraskad av att hamnat i lucka 1. Kram

      Radera
  5. Så fint du har det och Bertrand gjorde sig faktikst bra där :)

    Hoppas du får en bra måndag ( hittade hit via besökstoppen, du är deras lucka idag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna

      Visst passar han fint framför spisen! Kul att du hittade hit och lämnade kommentar - jag blev helt överraskad av att ha kommit med som lucka 1. Hoppas du haft en fin dag! X

      Radera
  6. Åh jag älskar ert kitschiga hem :-) Maken och jag har olika smak men jag tror det är dags att ge honom en överdos av min det här året :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA - det tycker jag absolut att du ska göra! Lycka till :D X

      Radera
  7. Grymt fint inrett! Precis min stil.
    // Polly

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Polly (världens finaste namn BTW) Tack - kul att du gillar min stil! X

      Radera
  8. I Australien fanns det känguru, koala och näbbdjur med tomteluva (i affären redan i september när jag var där). Om du/ni åker dit nångång så får du se till att få med några hem till samlingen... =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha - jag ska dit i April. Hoppas de har några av de där julprydnaderna kvar då :D

      Radera