fredag 20 juni 2014

Midsommarsallad


Sa kom den 20e juni i London, med hundra stycken bilder pa jordgubbstårtor pa min Facebook-feed och lite, lite tomhet i sjalen. Detta skrivs vid ett pa natten, svensk tid, och jag gissar pa att just Nu far en tredjedel av Sveriges befolkning ihop det med varandra. Bah! Sjalv har jag legat pa soffan hela dagen och tittat pa Monty (katten) och Monty Python (humorgruppen) och forsokt bestämma mig om vi ska kopa biljetter till en av deras föreställningar i Juli eller inte. Såvida man inte vill använda sig av en stjärnkikare for att se scenen ar biljetterna såklart övermänskligt dyra, men att kunna saga att man sag en av deras absolut sista föreställningar ar ju snudd pa fantastiskt. En paus i soffhänget resulterade i en schysst midsommarlunch. Jag snurrade ihop tva sallader.

En med:

Pasta kokt i gronsaksbuljong (den blir mer smakrik da)
Blandade salladsblad
Rostade pumpa och solrosfrön
Rädisor och gul paprika
Gurka och Avocado
Rodlok och riven parmesan
Salt och nymalen svartpeppar
Olivolja och lite cidervinager

I den andra - helt gudomliga salladen - blandade jag enbart bitar av sot, kylskåpskall vattenmelon med kuber av frisk fetaost. Har du inte provat den kombon tidigare beordrar jag dig att omedelbart ge dig av till affären for att införskaffa varorna som behovs - kanske det godaste som finns att ata till lunch pa en varm sommardag. Till salladerna serverade jag aven rostade grönsaker.

Jag tog:

Körsbärstomater, rod och gul paprika, zuccini och rodlok och bakade i ugnen med olivolja, timjan, oregano, basilika, cayennepeppar och salt - 200 grader i ca 30 minuter. Rorde om ett par ganger gjorde jag med!


Efter salladsorgien tog midsommarvanvettet över och jag blandade till en stor skal med grädde och maränger som jag kopt i Sverige och oste pa med glass och kolasås och slukade i eftermiddagsvärmen. Om du har fatt nog av sill och potatis kanske du skulle ta och prova pastasalladen till lunch idag pa midsommardagen - sillen kommer jubla av lycka!


XXX

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar