måndag 23 juni 2014

Stoke Newington Del 1 - En ny favoritbutik


Har du hort talas om Stoke Newington? Det ar en mycket speciell del av London som tar vid dar Islington slutar, norrut. Pa senare ar har det blivit ett rikt område, men innan det blev trendigt for en atta ar sedan kunde man bo relativt billigt dar, och manga konstnarstyper drogs till området - Stoke Newington har nämligen en enorm charm och erbjuder en nastan lantlig kansla mitt i metropolen. Pa huvudgatan Church Street trängs sma caféer och restauranger med skivaffärer, vintage och prylaffarer, vinbarer och pubar. For nagra ar sedan ville Starbucks öppna en av sina franchises har, men invånarna i "Stokey" gick man ur huse och anordnade en omröstning i kommunfullmäktige och den multinationella kedjan fick snällt ge med sig - ingen Starbucks öppnade och independent-känslan pa Church Street kvarstår. Jag var dar häromdagen pa upptäcktsfärd och sprang pa en relativt nyöppnad butik - Search and Rescue - och blev helt salig.


Butiken var spackad av urläckra prylar - bade vintage och nytt. Den har kaktusvasen tycker jag ar sa himla cool - kanns den inte valdigt pop-konst-aktig?




Jag blev hals över huvud foralskad i Search and Rescue och kande ett trängande behov att kopa med mig allt därinne - vilket masterverk till affär! Till och med presentpappren matchade affärens still. Jag gillar speciellt pappret med landmärken pa.



Jag kopte såklart med mig ett gang prylar hem - vasen som ser ut som en gammal glödlampa var det forsta mina ogon foll pa och det fanns ingen atervando. Nu star den hemma i mitt nya kok och snyggar sig.


Fatet med fågeln kunde jag inte heller slita mig ifrån - har ni sett sa himla sott:


Jag har länge varit ute efter en snygg "agg-display" och jag hittade den pa Search And Rescue - passar perfekt ihop med mina andra 10 000 prylar i koket.


Nasta gang jag far lon ska jag dit och knipa kaktusvasen oxa. Hall utkik efter nasta inlägg om Stoke Newington, da vi smyger runt den enorma övergivna viktorianska kyrkogarden som ligger precis i anslutning till Church Street.

XXX

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar