måndag 25 augusti 2014

All Black and Hairy


Man skulle kunna tro att titeln på denna post - All Black and Hairy - handlar om den här besten som terroriserar vårt hem, genom att exakt på pricken halv sex varje morgon börja skrika efter uppmärksamhet och godsaker. Både jag och Peter förlorar viktig sömn och i morse försökte vi med ett nytt "knep" - Ignorera odjuret! Det gick bra i ungefär en timme, sedan gav jag upp. Nej, titelreferensen på posten ser ni faktiskt på bilden härunder. Screaming Lord Sutch - All Black and Hairy. (Hans bästa lat är dock "Jack the Ripper". Har du inte hört den tycker jag att du ska leta reda på den på youtube omedelbart) Det är bank holiday - dvs storhelg - i England idag och både Peter och jag är hemma för ovanlighetens skull. Enligt Engelsk storhelgstradition öser regnet ned och vi har förskansat oss i vardagsrummet och spelat min samling av gamla vinyl-singlar hela dagen.


Jag har även bakat kakor - så kallade Snicker Doodles. Med fudge i. Yum!


Det var svårt att inte äta upp all den goda fudgen innan den skulle stoppas ned i kakorna. Engelsk fudge är bara så himla gott. Jag köpte min från matvarukedjan Sainsburys och blev riktigt överraskad då den var minst lika god som den vi brukar köpa i Brighton men bara hälften så dyr.


Igår, söndag, var vädret bättre och jag kände mig piggare än på länge så jag tog mig själv i kragen, klädde mig snyggt, sminkade mig och åkte ned till John Lewis på Oxford Street för att välja ut en ny säng. Den vi har nu köpte vi for en billig peng när vi precis hade flyttat ihop. Man får vad man betalar för och fem år senare klarar jag knappt att ta mig ur sängjäkeln på morgonen eftersom jag är så stel. Trodde hela tiden att det var mig det var fel på, tills vi var i New York i vintras. På hotellet sov jag gott i den skönaste sängen nånsin och vaknade utan stel rygg och huvudvärk.

Jag investerade så mycket jag hade råd med i en bra madrass; handtillverkad i England av naturmaterial som ull, linne och bomull och om sex till åtta veckor är den här. Den ar dessutom King Size, vilket innebär att den är hela 150 cm bred!!! I Sverige är ju en dubbelsäng 180 cm och 150 cm är ju ingenting kanske du tänker nu. Då ska du veta att just nu delar vi två ganska stora personer (Peter ar 190 cm) på en säng som är 135 cm bred - en engelsk dubbel. Löjligt, men faktiskt är det så att engelsmännen är ett ganska småvuxet folk (generellt sett är människor som bor på öar kortare än folk som bor på fastlandet) och nöjer sig med de här helt sjuka sängmåtten.

När jag ända var i West End passade jag på att smita in i en av mina favoritaffärer på Regent Street - den amerikanska kedjan Anthropologie. Tanken var att fota ett fint bildreportage till bloggen, men kameran på min nya mobil ar totalt skräp (har en Galaxy S4) och klarar inte av ett skvatt. Bilderna blev pixliga och suddiga, men tänkte ändå dela med mig av ett par stycken. Ett bättre reportage om den har underbara affären kommer längre fram.


Jag köpte det lilla Eiffeltornet i porslin, som dubblar som en kakstämpel, och sojaljuset Biscuit and Berries. Anthropoligie är helt fantastiska på doftljus och det här luktade himmelskt sött av kakbak och bär.



Anthropologie är verkligen inspirerande och rolig att botanisera i. Man har byggt en stor levande vägg inne i affären, som är täckt med blommor, gräs och mossa - du kan se lite av den på fotot härunder. Förutom doftljus är tallrikar med roliga tryck en av Anthropologies Specialiteter, och jag är supersugen på den med flamingos (såklart). Blev du sugen pa att veta mer? Jag lovar att återkomma med ett bättre reportage innan julhandeln kommer igång (Dvs snart - vissa affärer håller redan på att plocka upp julgodiset) XXX


Hej igen. Du läste ända ned till sista raden. Då kan du väl få veta att jag planerar en stor give away snart, med massor av prylar i ett stort paket till en lycklig vinnare, så håll utkik.

XXX

2 kommentarer:

  1. Åååh visste inte att Antrophologie fanns i London! Gud vad jag ska besöka den i vinter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst finns de har :) Lite dyrare an i USA, men jag tycker att deras grejer kanns sa himla genuina och speciella (snacka om LURAD!!) att jag inte kan lata bli att handla dar, fast jag borde veta battre. I vintras hade den en skithaftig vas i porslin, formad som en soppskal(!) med texten "Let Them Eat Cake" pa. Jag kopte den inte pga dyr, och har angrat mig flera ganger i veckan (typ) sedan dess.. Haha.

      Radera