onsdag 17 september 2014

Nya skyltar, försäljningsknep och cupcakedemografi

Jag har gjort nya cupcakeskyltar genom att skamlöst plagiera amerikansk förpackningsdesign från 50-talet. Min favorit blev skylten till citroncupcakesen:  


En av mina bestsellers är Peanutbutter Glory: Vaniljkaka med jordnötssmörfrosting, doppad i hackade salta jordnötter och toppad med chocolate fudge sauce. Inspirationen till skylten är hämtad från en klassisk popcornsförpackning. Min nästa nya cupcake ska bli en med popcorn och majs i!


Sedan jag började dekorera mina Red Velvet med färska jordgubbar penslade med glitter har de stigit enormt i popularitet. Kunderna frågar gång på gång "How do you get them so sparkly?" varpå jag svarar med mystisk röst: "By Magic!"


Sprit är ett fult men beprövat vapen i businessvärlden. Mitt senaste tillskott i repertoaren är "The Whisky Wonder", som kom till då jag behövde något att håva in de svårflirtade män (och ibland kvinnor) som tackar nej till mina vanliga smakprov. När de viftar avvärjande med handen sträcker jag fram mitt specialfat och frågar flirtigt "How about trying the whisky cake?". Då tänds det en glimt i deras ögon. De ler de lite osäkert, tar en bit, frågar om det är riktig whisky i? Jag  svarar "Oh yes!! Just dont tell my boyfriend because I stole it from his stash". Jag sålde säkert 10 extra cupcakes med detta skamgrepp på förra marknaden!


Min absolut bästa cupcake är den enkla vaniljcupcaken. Den kostar minst att göra, tar minst tid att tillverka och säljer bäst. Jag erbjuder ca sju till åtta smaker per marknad, och folk blir som barn i en godisaffär när de ska välja vilken sort de ska ta. Vissa tonårstjejer står i en kvart och väljer innan de bestämmer sig - och sedan ändrar de sig i sista sekund. Och nästan alltid väljer de den rosa vaniljkakan som ser ut som en ros, med glitter på toppen. Japanerna och spanjorerna är också de väldigt förtjusta i vaniljen. Engelsmännen älskar Chocolate Orange och Red Velvet, medans Svenskarna oftast inte köper någonting (fast de tar gärna för sig av smakproven).


11 kommentarer:

  1. Åhh... jag skulle köpa många .... peanut ... mmmm....
    bakade egna idag med kanel och kardemumma , fyllda med äppelmos kokt i Calvados . I te tokigt det heller .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah Carina - det lat ju hur gott som helst. Jag skulle garna gora sana och salja pa marknaden, men det skulle kanske vara en eller tva som kopte dem. De ar inte mycket for experimentella smaker har nar det kommer till bakverk - england ar ett ganska konservativt land, vilket marks mycket val pa deras bak och konditorivaror. En gang gjorde jag en cupcake med paron och choklad - det gick inte att salja en enda, tyvarr. Paronsmak? Pa en kaka? Naaaaa...

      Radera
  2. MEN JAG DÖR VAD FINA. Den här svensken skulle köpa ALLA. Antar att du inte har några marknader inplanerade runt nyår, det kanske inte är cupcaketider? :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, runt nyar brukar jag ligga lagt. Men nar du kommer sa ska jag baka ett gang at dig :D X

      Radera
  3. Jag ser fram emot att få smaka ALLA om ett par veckor =)....Moor.

    SvaraRadera
  4. Numer bokar jag resor efter när du står på nån marknad och säljer cupcakes istället för när det är julskyltning, nån bra konsert eller nån högtid :)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha - den har kommentaren fick mig att skratta :)

      Radera
  5. Jag är en typisk sån som inte köper någonting, haha! Dock tar jag inte provsmak heller. Tycker att cupcakes är alldeles för sött att äta men jag älskar att titta på dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara om man inte koper - jag har full forstaelse for om man inte gillar sotsaker :) Ska erkanna att efter at tha bakat flera tusen cupcakes sa ar jag inte sa varst sugen pa dem sjalv helelr langre ;) Men som sagt - jag alskar att titta pa dem, jag med!

      Radera