torsdag 20 november 2014

Terese Tipsar - The Rutles

Jag älskar Engelsk humor, och chansen är väl att du gör det oxå - det är ju inget unikt persolighetsdrag mig förunnat liksom. Ungefär två gånger om året kärar jag ned mig i ett par av "The Pythons" - Michael Palin (så snygg när han var ung, och så intelligent) och Eric Idle (också snygg, och kanske den roligaste av dem alla). För ett par veckor sedan satt jag på youtube och kollade gamla klipp med Eric Idle, när jag kom över något som jag inte stött på förut - en spoof-dokumentär om bandet The Rutles, gjord av Mr Idle på slutet av 70-talet och något av det roligaste jag sett på länge i komediväg. Mockumentären The Rutles är en pastisch på hela Beatles karriär, och vi följer medlemmarna Nasty, Stig, Dirk och Barry på deras väg mot toppen. I dokumentären spelas 20 låtar, som alla låter som Beatlessånger men är, in fact, originallåtar skrivna för The Rutles. Förutom Eric Idle, som spelar både reporter och Rutlen Dirk (som är bandets motsvarighet till Paul McCartney) så medverkar en lång rad kändisar, bland andra George Harrison himself, Mick Jagger, Paul Simon och Bill Murray. Enligt utsago gillade alla Beatlarna (förutom McCartney, surprise surprise) dokumentären, och bandet blev så pass populärt att de turnerade runt med sångerna och fick två listplaceringar med sina singlar. Jag loggade snabbt som attan in på ebay så fort jag sett klart filmen och klickade hem "I Must Be In Love" som faktiskt är en riktigt bra låt, men med en otroligt naiv text.


Kolla in minen på Eric Idle, till vänster på bilden - bara den får mig att skratta. Och posen på Nasty, med knäppta händer likt ett barn. Det är så genialiskt roligt att det enbart kan vara engelskt! Och texten - naiv, som sagt, men outsägligt trallvänlig:

I feel good, I feel bad
I feel happy, I feel sad
Am I in love? I must be in love

I feel rich, I feel poor
I'm in doubt, I feel sure
Am I in love? I must be in love

Har du inget bättre för dig i helgen tycker jag du ska leta rätt på "The Rutles - All You Need is Cash". Det finns även uppföljare till den första dokumentaren, som är gjord så sent som år 2000 - Cant buy Me Lunch. Den ska jag kolla nu, och sedan ska jag gå på bio för att se the Hunger Games, som öppnat idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar