onsdag 25 februari 2015

Dishoom - Bästa Indiern i London!

Jag älskar att gå ut och äta, och när min chef tipsade mig om att spana in nyöppnade Dishoom i Kings Cross så rusade jag dit på en gång. Dishoom har flera restauranger runt centrala London, men just den här är "something else". Den ligger dörr i dörr med St Martins konstskola, i en gammal lagerbyggnad på flera våningar, och är inredd som ett klassiskt Bombay Cafe från 40-talet. Så fort man kliver genom dörren transporteras man till en annan tidsera och ett annat klimat. Härlig musik i bakgrunden och färglada kakelmönster på golvet. Mörkt trä, industrilampor och svartvita familjefotografier på väggarna. Och så den gudomliga maten - Dishoom är mitt nya favoritställe!







Har du haft otur och fått dålig indisk mat i London någon gång så är du inte den enda. Svårtolkade menyer med 50 rätter som alla verkar likadana, och som dessutom är flottiga och överkryddade är ganska vanliga på Londons indiska matställen. Men inte på Dishoom! Menyn består av klassiska indiska rätter med en västerländsk touch och maten är fräsch och nylagad. Menyn är enkel att förstå och smakerna är spännande och exotiska. Personalen är väldigt hjälpsam brukar alltid rekomendera sina personliga favoriter. Priserna är som ni kan se helt OK, och en helkväll med ett par alkoholdrinkar och dricks går på runt 60 pund.


Tanken är att man beställer in flera rätter, som tapas, och delar på. Jag beställer alltid Gunpowder Potatoes, någon form av Paneer (en slags indisk variant av halloumi) Dishoom Slaw och House Black Daal, som är den godaste jag någonsin ätit. För oss vegetarianer finns det massor på menyn och jag har inte blivit besviken en enda gång.


Drinklistan är nästan ännu mer spännande än maten. Du måste prova Nimbu Pani, som är en syrlig och saltad lemonad. Obeskrivbart god och perfekt komplement till den kryddiga maten.


Till efterrätt äter jag gärna Pistachio Kulfi - en indisk sammetslen glass gjord på kondeserad mjölk, Prova även Kala Khatta Gola Ice om du känner dig extra äventyrlig. Annorlunda och färglad som ett fyrverkeri med en bisarr smak, som det står på menyn.


Jag tycker alltid att det är svårt att ta bra bilder på mat, och den här bilden gör tyvärr inte maten någon rättvisa, men ni får i alla fall en ide om upplägget. Medans man mumsar på maten så är det bara att njuta av inredningen, som är storslagen och intim på samma gång. Ljuset är dämpat och man får verkligen känslan av att ha färdats i tid och rum. Jag kan inte rekommendera det här stället nog!







Dishoom ligger precis vid kanalen bakom Kings Cross, och när ni har ätit kan ni promenera runt St Martins och titta på de belysta fontänerna, ta en drink på en av utomhus popup-barerna, ögna Googles nya huvudkontor som håller på att färdigställas och titta på gatukonsten som ställs ut i hela området (när vi var där fanns det en enorm upplyst fågelbur med en gunga att gunga i). Promenera längs den upplysta kanalen till Camden - det tar ca 20 minuter - och avsluta kvällen med en öl på en av pubarna där. Den perfekta Londonkvällen!

9 kommentarer:

  1. Ser härligt ut! Jag är också vegetarian :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad glad jag blir att höra att du är vegetarian! Något av det bästa man kan göra för världen, tycker jag. Kram

      Radera
  2. Sådärja, då var i alla fall en av kvällarna under resan i maj planerad och klar. Jag fullkomligt ÄLSKAR dina tips. Tack än en gång :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att jag kunde hjälpa till. Hoppas verkligen att ni gillar stället! X

      Radera
  3. ALLTSÅ LONDON-LÄNGTAN GICK PRECIS UPP MED 120%! Älskar dina tipsinlägg!

    SvaraRadera
  4. Känner att jag är riktigt sugen på ett besök hos dig o tilde tjatar om att hon vill till London hon oxå. Med lite tur kanske vi kan få till en resa till hösten.
    Kram U

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaaa - hoppas innerligt att ni kan komma i höst! Då går vi till den här restaurangen och firar! Kram

      Radera