måndag 9 februari 2015

En helg i London

Jag har haft en perfekt Londonhelg. I lördags steg jag upp tidigt och fick massor av ärenden uträttade. Gick till posten, bakade bullar och sorterade kläder. På kvällen rullade jag håret och sminkade mig medan jag lyssnade på Mayer Hawthorne på Spotify.


Efter att ha rivit ut hela garderoben och äntligen bestämt mig för en marinlå klänning och en mossgrön cape, tog jag tunnelbanan till Finsbury Park. Därifrån promenerade  jag längs den gamla slitna Arsenal-gatan Blackstock Road och plötsligt kom den där härliga känslan över mig. Den som bara kan infinna sig när man inte vill vara någonannastans än just här och nu. I mitt London!


Jag forstatte vägen upp till en restaurang på Highury Hill där min kompis Lizzie spelar gitarr och sjunger på helgerna. Lizzies mamma Geri, som är skådespelerska, var där som support, och vi drack prosecco, åt mat, skvallrade om hemligheter och hade en helt suverän kväll tillsammans. Lizzie hade lärt sig spela en av mina favoritsånger kvällen till ära - You're Not Right For Me av Svenska Emilia Mitiku, och jag blev alldeles rörd för hon sjöng den så fint.



Jag och Lizze fortsatte kvällen på en av pubarna på gatan, och vinglade hemåt precis innan tunnelbanan slutade gå. När jag drog upp persiennen sent på söndagsmorgonen satt den här lilla korren utanför fönstret. Jag älskar att vi har ett så otroligt rikt djurliv i vår trädgård i storstaden. Vi har minst tio katter och 20 ekorrar som bor här, och ibland även ett par rävfamiljer, och dessutom kommer koltrastar och rödhakar och hälsar på med jämna mellanrum.


Peter var ledig i söndags så vi begav oss som så många gånger förr ut till blomstermarkanden på Colombia Road. Sedan vi var i Amsterdam har jag verkligen fått smak för färska blommor i hemmet! Jag köpte tvåfärgade tulpaner, pudervioletta rosor och så de här rosa, parfymerade blomkvistarna som jag inte vet namnet på.


Vi promenerade sakta ned längs Brick Lane som var alldeles knökfullt av konstinstallationer, matförsljare, överhypade vintageaffärer fyllda med skräp till maxade priser och såklart folk till tusen, medans vi njöt av att befinna oss i världens centrum.




Vi blev hungriga och köpte mat från de olika stånden. Jag har länge velat prova de här ångade kinesiska matbullarna som har blivit så populara här de sista åren, men tyvärr var de ganska menlösa och tråkiga i smaken. Fina att titta på dock!


Fortfaradne hungrig körde jag på mitt allra säkraste kort och stallde mig i den enorma kön för att köpa Okonomiyaki - en japansk kålpannkaka med ost, majs och vårlök. 25 minuter fick jag vänta, men det var det värt. YUM!



Efter att vi ätit oss glada på malaysiska pannkakor med kokkos till efterrätt så tog vi bussen till Mare Street för att gå på museum. The Viktor Wynd Museum of Curiosities, närmare bestämt,


Inne på museumet fanns för dagen ett "petting zoo" med ovanliga djur, och Peter fick för första gången i livet hålla i en orm.


Jag nöjde mig med att klappa ormen, eftersom jag kände mardrömmarna formas långt bak i hjärnbarken, eller vart det nu är mardrömmar formas. Desutom har jag redan hållt i en orm en gång - en tre meter lång Boa Constrictor. Då var jag 14 år och mycket modigare än idag! De här små geckoödlorna var mer i min stil - faktiskt ganska söta.


Ett långt reportage tillägnat själva museumet kommer under veckan. Krympta huvuden, viktorianska uppstoppade djur, likkistor, skelettkonst och gud vet vad utlovas för den nyfikne. I London finns ta mig tusan nästan allt. På återseende!

5 kommentarer:

  1. ORMEN!!!! Hur i hela världen kan man vilja hålla i en??? Jag kan nästan inte ens se dem på bild! / Yvonne

    SvaraRadera
  2. En gång i tiden ägde jag en alldeles egen orm. Just det ja, John och jag ägde också en förut. Men nu nöjer vi oss med hund och katt. :p
    De har verkligen lyckats klämma in en mycket märklig samling där på The Viktor Wynd Museum of Curiosities museet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en hel del sjuka grejer. Såg ni burkarna med "kändisbajs"? Jag har MYCKET svårt att tro at Kylie Minouge donerat sitt bajs till museumet...

      Radera
  3. Skulle tro att den lila blomman är ginst men jag är inte säker. Du får fråga i någon blomsteraffär nångång, såg de idag när jag var på en plantskola för att köpa ljus till mina paprika- och chilifrön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK - bra ide - det ska jag göra :) Lycka till med paprikan och chilin! X

      Radera